donderdag 31 januari 2013

Traktatie

Allemaal rokjes -Mme Zsazsa
Alweer mocht ik een puntje van mijn prioriteitenlijstje schrappen.  Ik maakte een A-lijnrokje van Mme Zsazsa haar boek. Blij was ik toen ik daar ook een zwangerschapsmodel in ontdekte, want veel patroontjes voor zwangerschapskleding vind je niet, of ik vind ze niet zo mooi.
Het stofje kocht ik 3 jaar geleden op een rommelmarkt, toen al met de bedoeling om er een zwangerschapsrok mee te maken. Dat plan is echter nooit gelukt. Nu viste ik de stof op, de zwangerschapsband ( dikke ribtricot)  en de voering, vond ik ook in mijn stoffenvoorraad/  rommelzak (die ik dringend eens moet sorteren)

Omdat ik zo goed bezig ben beloonde ik mezelf met een nieuw stofje. Baai baai goed voornemen om geen stof te kopen. Maar ik maakte het direct goed door het te gebruiken, geen extra vulling voor de kast ( al heb ik nog wel een stukje over) 

Stof : De stoffenkamer
Daisy green van Hamburg Liebe.


Ik gebruikte het al bekende Burdapatroon  7828. Ik deed enkele aanpassingen, want die groeiende buik heeft wel wat extra ruimte nodig. Ik bracht enkel aanpassingen aan het voorste rokdeel.
De rest van het kleed maakte ik zoals zij dit zo mooi uitlegt. Ik maakte het kleedje zelf al 3 keer, maar liet jullie nooit het resultaat zien. Niet omdat het misbaksels bleken, maar vooral omdat ze snel werden in gebruik werden genomen en ik er nooit in slaagde ze te fotograferen.
Eentje werd ondertussen al afgedankt, ééntje is al te afgewassen en het derde kan je hiernaast zien . Al is het niet zo'n duidelijke foto. 
De aanpassingen  aan het voorste rokdeel:

1 :  leg middenvoor van de stofrand. Ik nam 5 cm ( dus 10 cm extra ruimte). Dit mocht gerust het dubbele zijn, dus MV best 10 cm van de stofvouw leggen. Maar ik durfde niet te zotjes doen, want ik wil het kleedje na de bevalling nog recuperen en opnieuw aanpassen.
Nadien rimpelde ik de bovenkant van het rokdeel, zodat het opnieuw mooi past aan het bovenstuk van het kleedje.

2. De zoom verlengde ik 3 cm ter hoogte van middenvoor.
Ik tekende een nieuwe ronding, die mooi overloopt in de bestaande zoom . (zie rode lijn)
I

3 opmerkingen:

  1. Oh, dat kleedje is echt súpermooi zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk blog!! Hier ook n baby begin april! Je maaksels zijn heel mooi, zeker die tricot shirts, pakjes, kan je dat met een gewoon naaimachien stikken? Groetjes tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tiene, ik doe het bijna altijd met een gewone naaimachine. Mijn overlock heeft zo zijn kuren, waardoor het vaak zo'n gedoe is. Ik zet gewoon mijn naaimachine op een lichte zigzag ( 0.5) en gebruik een stretch naald. Kan dus perfect !

      Verwijderen